קודם כל, יש לי וידוי קטן: אני אוהבת מתימטיקה ואני אוהבת גם ללמד אחרים.
זה בפירוש אינו מקצוע קשה. כל אחד יכול ללמוד ולהשיג ציונים טובים.
קודם כל: ההצלחה תלויה בתלמיד עצמו. אך לא רק בו. אמנם הוא המרכיב החשוב ביותר, אך אין לשכוח גם את המורה שלו ואת ההורים. לכולם יש חלק בהצלחה .
לאורך השנים, ילדי סיפרו לי על ילדים בכיתתם שנכשלים, ולבי נצבט בכל פעם. הרי אין סיבה לכך, וחבל. כשלון בגיל צעיר, גורר אחריו תסכולים, חוסר בטחון עצמי, חוסר ידע באבני הבסיס להמשך, ונקודת פתיחה נמוכה יותר לעתיד. לפי השקפתי, כל אחד יכול להצליח, ובתנאי שהוא רוצה בכך. ציון לא טוב במבחן צריך לשמש נורית אזהרה להורים: מה הייתה הבעיה במבחן: חוסר ידע בחומר הנלמד או באבני הבסיס, בלבול, חוסר ביטחון, לחץ או משהו אחר.
במצב הנוכחי של מערכת החינוך בארץ, נוצר מצב שהרבה ילדים שצריכים יותר תרגול והסבר, נופלים בין הכיסאות. לא תמיד הם טורחים לומר למורה שהם לא מבינים, או שהמורה רוצה כבר להתקדם עם החומר, או שהם מתביישים ליד חבריהם לכתה, או שהם נורא רוצים לצאת להפסקה כמו כולם או שהם כבר הפנימו עם זה שהם לא טובים במתימטיקה אז בשביל מה לנסות להבין ?. ואז כשמגיע המבחן, מתגלה הבעיה במלוא חומרתה.
שיעורים פרטיים במתימטיקה צריכים להיות דבר שבשגרה במצבים כאלה. צריך להיות ערניים תמיד ולשים לב שהתלמיד אכן מבין את הנלמד.
זה מותנה בעבודה, לחלק יותר ולחלק פחות, המון תרגול ורצון טוב. הן מהתלמיד והן מהמורה. כאמא, וכבעלת ניסיון רב בלימוד אישי, לאורך השנים, נוכחתי לדעת שהמאמץ משתלם, וכשהציון מתחיל לעלות, החיוך עולה על הפנים, וכך גם המצב רוח והביטחון העצמי.
ההשקעה שצריכה לבוא מהמורה הפרטי היא גם לא מעטה. צריכים להיות עבודות בית בין השיעורים, מבחנים לדוגמא, הנחיות לעבודה מסודרת ולפתירת מבחנים. חזרה על חומר לימוד קודם ופתירת תרגילים רבים.
כך שאף פעם לא מאוחר.
השנה הזו עברה, ואיתה ההצלחות ומנגד האכזבות. אל תתנו לאכזבות לעצור לכם את התוכניות. זה תלוי רק בכם.
איריס קפלן
אודות איריס קפלן כותבת המאמר בוגרת תואר ראשון במתימטיקה ומדעי המחשב, בעלת נסיון רב בשיעורים פרטיים לתלמידים בשיטה יעילה ויחודית טלפון נייד: 4956303 054 דוא"ל: iris.kpln@gmail.com